Olen tässä jo muutaman päivän sivusta seurannut -ja yrittänyt sovittelevasti itsekkin kommentoida väliin- tätä jyllännyttä keskustelua tapaamisesta ja muutenkin koko SLY:stä.

Toivottavasti tämä korjaa hieman pahoittuneita mieliä ja saa tämän väärinkäsitys-sotkun auki, koska sitähän tämä kokonaisuudessaan taas on, hutkitaan ennenkuin tutkitaan ja mietitään.

Ihan ensimmäiseksi haluan hieman selventää tätä tapaamisasiaa. Olen jo pitkään ajatellut, että olisi kiva tavata ihmisiä, joiden takia perustamani SLY on toiminut näinkin pitkään. Nyt siihen tarjoutui tilaisuus, kun sain Isan aisaparikseni, oli kaveri jonka kanssa järjestää. Olen erittäin pahoillani siitä, etten voi tuoda SLY:n tapaamista kaikkien osallistujien luokse -tahtoisin tavata teistä jokaisen, joka olette antaneet tälle mahdollisuuden! Mutta valitettavasti minun tilanteeni on se, ettei minulla ole mahdollisuutta järjestää tätä muualle kuin lähelle itseäni. Autan toki vierailemaan tulevia esim. julkisen liikenteen käytössä ja muissa ongelmissa niin pitkälle kuin pystyn, jos tällaiset asiat ovat jollekkin kynnyskysymys. Mutta toivon tietenkin, että jos teillä on mahdollisuus tavata toisianne muuten vain, niin niin teette, uudet ystävät ovat mahtava, hieno asia.

Sitten tästä emoilusta, ja tämä saa olla viimeinen emojen kommentti omasta työstään niin minun kuin Isankin kohdalla tässä ringissä, annamme tällä myös teille osallistujille rauhan keskittyä olennaiseen, sillä myös tästä keskustelu on mennyt molemmilla osapuolilla aivan liian pitkälle.

Ensinnäkin emoja on monenlaisia, nyt teillä on toimintatavoiltaan kaksi toistensa peilikuvaa emon hommissa. Isan lähestymistapa on suora, jämpti ja se voi joskus kuulostaa ikävältä. Se ei kuitenkaan MISSÄÄN NIMESSÄ ole Isan tarkoitus, että jollekkin tulisi paha mieli, hän vain kertoo asiat niinkuin ne ovat, ja niin että kaikki ne varmasti ymmärtävät. Minun tapani on toinen, olen jopa silloin erittäin kohtelias kun kohteliaisuuteni kohde vaatisi hieman jämäkämpää otetta. Oman toimintatapani häpeäksi täytyy sanoa että Isan tapa on parempi, rehellisempi ja sellainen, ettei jälkeenpäin voi sanoa, ettei ymmärtänyt. Koittakaa pitää tämä mielessä, kun hänen kanssaan toimitte, sillä hän tarkoittaa ainoastaan hyvää, Isa vain tietää milloin on aika puuttua peliin ja sanoa ei, ja on älyttömän aktiivinen emo. Sen huomaa jos siitä, että tämän ringin postausmäärä on huikean suuri verrattuna aikaisempiin rinkeihin.

Sitten tästä suuresti puhuttaneesta vapaaehtoisasiasta niin emojen kuin osallistujienkin kohdalla. Minä olen täysin vapaaehtoisesti aikanaan ringin perustanut, ja jo siksi otan paljon vastuulleni (mm. korvaan hukatut/ei lähetetyt paketit vaikkei se periaatteessa olisi minun hommani) ja koitan edistää sitä iloisuutta ja hyvää mieltä. Minä, Katri, Helmi, Mrs Buckee ja Isa olemme täysin vapaaehtoisesti ruvenneet emoiksi, ja te olette täysin vapaaehtoisesti toiminnassa mukana.

Se ei silti mielestäni tarkoita sitä, että kaikkea täytyy sietää. Kuten olen aikaisemminkin todennut, en ota siitä nokkiini, jos joku ei enää halua jatkossa SLY:ssä olla mukana. Toivon myös ettei se monipäinen joukko ota nokkiinsa jos minä joskus sanon, etten enää jaksa emännöidä sly-rinkejä. Reilua, eikös vain? Toivon kuitenkin että te osallitujat ymmärrätte sen, että vaikka tässä vapaaehtoisena ollaankin, niin mekin olemme ihmisiä. Me annamme teille hurjan paljon anteeksi, milloin on paketit myöhässä, milloin on lapset sairaana eikä päästä paketteja laittamaan, milloin on säännöt ymmärretty väärin ym juttuja joita näiden rinkien aikana välttämättä tulee, koska minä näen asiat niin että teilläkin on ne omat elämät, omat jutut joista pitää huolta. Antakaahan tekin siis meille anteeksi, että joudumme puuttumaan, ja että joudumme kysymään ja että joudumme kyseenalaistamaan. Emon tehtävä on vapaaehtoinen, mutta ei se helppo ole, eikä aina miellyttäväkään, pahaa mieltä minäkin tunnen, jos ilmapiiri on kireä.

Se siitä ja pidetään kaikki nämä asiat mielessä (myös me emot!) ja rauhoitetaan menoa ja tuodaan iloisuus mukaan rinkiin.

Tahdon myös tarkentaa tätä anonyymit napinat -asiaa. Eli: Kritiikkiä saa antaa, esim. Helmi oli antanut hyvää, rakentavaa palautetta, vaikkei negatiiviset asiat koskaan mukavia olekkaan. Mutta siis poistamme ringistä pahaa mieltä levittävät, asiattomat tai muuten loukkaavat kommentit. Samoin käyn omat tekstini läpi, ja jos olen jotakin turhia höpissyt niin siivoan sen pois, pyydän myös Isaa tekemään saman.

Jatkokeskustelut asiasta toivon tehtävän sähköpostin välityksellä, ettei tämä homma sekoitu entisestään.

Rauhallista jatkoa toivoo:

-Pinkkis-

PS. HUOMIO! Tämän postauksen alla on osio, johon kerätään yhteystietoja/linkkejä alueellisia tapaamisia koskien, katsokaa jos olette kiinnostuneet!